Vilkår
Her finner du utfyllende vilkår og betingelser for Folkeuniversitetet.
Virkeområde
Disse bestemmelser/vilkår gjelder for alle som bestiller kurs eller utdanning hos Folkeuniversitetet. Bestemmelsene gjelder også dersom du er deltaker i bedriftsinterne kursopplegg med mindre annet er særlig avtalt med Folkeuniversitetet.
I tilfeller der deltaker bestiller kurs via sin arbeidsgiver, bransjeorganisasjon, fagforening eller NAV, og inngår i en egen gruppe, kan særlige regler komme til anvendelse. Du som deltaker må selv undersøke om det finnes en slik særskilt avtale mellom den organisasjonen du er tilknyttet eller din arbeidsgiver. Særskilte bestemmelser gjelder for utdanninger som Folkeuniversitetet tilbyr i samarbeid med andre utdanningsinstitusjoner.
Når du kjøper kurs til deg selv, eller din ansatt, vil den som blir påmeldt kurset få rett til å delta på det aktuelle kurset.
Deltakers undersøkelses- og opplysningsplikt
Når du kjøper kurs hos Folkeuniversitetet, plikter du å sette deg inn i disse vilkårene/ bestemmelsene. I tillegg til vilkårene inngår ordrebekreftelsen inn i denne avtalen. Ordrebekreftelsen får du tilsendt ved kjøp og inneholder informasjon om hvilke kurs du har kjøpt, dato for kjøpet, og prisen.
Endringer og forbehold
Folkeuniversitetet tar forbehold om at det må være nok påmeldte deltakere på kurs for at kurset skal kunne starte. Vi tar også forbehold om at andre uforutsette forhold kan oppstå slik at kurset blir innstilt. På grunn av punktene over kan kurs også bli utsatt og få en ny startdato. Når kursoppstart er fastsatt, vil du få tilsendt en bekreftelse 3-7 dager før oppsatt startdato for kurset.
I tillegg tar Folkeuniversitetet forbehold om eventuelle trykk-/ skrivefeil i kursinformasjonen, kursbeskrivelser, eksamensplaner og annen dokumentasjon som gjelder for det enkelte kurset.
Folkeuniversitetet har rett til å gjøre endringer i bestemmelser som gjelder institusjonen, herunder rett til å endre kursopplegg, studieplaner, lærekrefter, studieavgift med mer.
Én undervisningstime på våre kurs tilsvarer 45 minutter + 15 minutters pause.
Angrerett
Når du har bestilt plass på et kurs, vil du få tilsendt en ordrebekreftelse på ditt kjøp. Ordrebekreftelsen dokumenterer kjøpsavtalen, og er bindende. Ved kjøp av kurs via vår nettside eller via telefon har du 14 dagers angrerett uten ytterligere begrunnelse, jfr Angrerettloven. Du må informere oss skriftlig dersom du skal benytte deg av angreretten. Du kan enten anvende skjemaet du fikk ved påmelding eller sende e-post til info@folkeuniversitetet.no eller sende oss en melding via Min side.
Dersom du angrer på kjøpet, skal Folkeuniversitetet tilbakebetale alle betalinger vi har mottatt fra deg, bortsett fra eventuell registreringsavgift,(se punktet Kursavgift under), uten unødig opphold, og senest 14 dager etter den dag vi mottok melding fra deg om at du angrer på kjøpet. Du vil motta tilbakebetaling til det samme betalingsmiddelet som du benyttet da du kjøpte kurset (se punktet Betaling) hvis ikke du uttrykkelig har avtalt noe annet med oss. Du vil ikke bli belastet med noen form for gebyr som følge av tilbakebetalingen.
Dersom du har kjøpt et kurs med nettbasert undervisningsform, og logger inn i læringsportalen før angrefristen er utløpt, frasier du deg retten til å angre, jamfør angrerettloven §22.Dersom angrefristen din utløper etter kursstart og du velger å benytte deg av angreretten, må du betale kursavgift for tilbudt undervisning frem til den dagen Folkeuniversitetet har mottatt beskjed om din beslutning, jamfør angrerettloven §26. Du vil da få tilbakebetalt beløpet for kursavgift for undervisning som enda ikke er levert.
Kursavgift og eventuelt registreringsavgift
For kjøp av kurs på Folkeuniversitetets nettside, gjelder følgende rutiner:
Alle kurs skal betales ved påmelding, unntatt kurs som har en søknadsprosess. På søknadskurs er det en registreringsavgift som skal betales sammen med innsendt søknad. Denne registreringsavgiften er ikke refunderbar. Faktura for kursavgiften vil bli sendt deg via Min side i starten av det semesteret kurset skal starte. Hvis kurset går over to semestre, vil kursavgift for andre semester bli fakturert i starten av andre semester.
Betaling
Ved kjøp av kurs på nettsiden kan du velge følgende betalingsmiddel:
- Klarna, betal innen 30 dager eller Klarna del opp betalingen. Du kan lese vilkårene for Klarna her:
- Vipps
- Kort
- Annen betaler (for eksempel din arbeidsgiver eller NAV)
For kurs som er kjøpt på andre måter enn via nettsiden vil kursavgift og eventuelle andre kostnader bli fakturert deg via Min side og kan betales med samme betalingsalternativer som nevnt ovenfor.
Annen betaler
Dersom du legger inn annen betaler, for eksempel din arbeidsgiver, vil den virksomheten du fyller ut som annen betaler få tilsendt faktura for kursavgiften på kurset du skal gå på. Den virksomheten du har ført opp som annen betaler vil få en e-post med informasjon om at du er påmeldt kurset, og at den virksomheten er ført opp som annen betaler.
Dersom den virksomheten som er oppført som annen betaler ikke godkjenner dette, vil du stå ansvarlig for å betale for kurset. Du vil da bli fakturert for kursavgift og eventuelt tilleggskostnader via Min side før kurset starter. Det er derfor viktig at du på forhånd har avtalt dette med din arbeidsgiver eller den virksomheten du fører opp som annen betaler.
Mislighold av avtalen
Ved vesentlig mislighold av avtalen kan avtalen heves av den annen part (kunden eller Folkeuniversitetet). Melding om mislighold skal sendes skriftlig til den part som det menes har misligholdt avtalen. Det skal gjøres innen rimelig tid etter og senest tre uker fra misligholdet ble oppdaget.
Dersom studieavgiften ikke betales vil du miste retten til å gå på kurset, og du vil miste tilgang til læringsportalen. Ved manglende betaling vil Folkeuniversitetet sette i verk ordinær rettslig inndrivelse av ubetalt beløp.
Avmelding etter kursstart
Ved avmelding etter kursstart, får du ikke tilbakebetalt kursavgiften dersom din angrerett fremdeles gjelder. For kurs som går over flere semestre, vil du ikke bli belastet med kursavgift for mer enn det semesteret avmeldingen er mottatt.
Avmeldingen skal skje skriftlig. Dette kan du gjøre per e-post til info@folkeuniversitetet.no eller via Min side.
Avbrudd på grunn av sykdom eller andre sosiale årsaker
Dersom du kan dokumentere ved en sykemelding at du ikke kan starte eller fullføre kurset, kan du melde deg av. Ved avbrudd som følge av force majeure, skal du betale for undervisningen frem til dokumentasjonen er mottatt av Folkeuniversitetet.
Personopplysninger og personvern
Når du bestiller kurs via våre nettsider, blir du automatisk lagt inn i vår kundebase. Folkeuniversitetet følger reglene om oppbevaring av persondata, i henhold til Personopplysningsloven. Vi vil ikke formidle informasjon om våre kunder videre til andre. Du kan få innsyn i hvilken informasjon som er registrert om deg ved å bestille en totalrapport via Min side.
Kopiering
Videreformidling eller bruk, herunder å foreta endringer i, eller tilpasninger av, kurset eller studieopplegget og tilhørende studiemateriell, er ikke tillatt. Alt studiemateriell er beskyttet av Åndsverksloven. Det er ikke tillatt å ta kopier i noen form, elektronisk eller på papir, i den hensikt å videreformidle dette til utenforstående.