Studiebetingelser og vilkår
Vilkår for kontrakt mellom student og Folkeuniversitetets Fagskole
Forpliktende kontrakt
Kontrakten er bindende for begge parter fra 1. september i første studieår. Kontrakten er gjeldende så lenge studenten er tilknyttet Folkeuniversitetets Fagskole.
Betalingsforpliktelser
Studenten skal betale semesteravgift og eventuell studieavgift ved forfall. Første forfall er før studiestart og deretter er forfall ved inngangen til hvert nytt semester. Dersom studenten misligholder betalingsforpliktelsene, kan man miste studieplassen. Semesteravgiften dekker medlemskap i studentorganisasjonen ONF, lisenser, studentbevis og utstedelse av vitnemål. Studieavgiften dekker hele eller deler av fagskolens faglige og administrative kostnader. Satser for studieavgift er avhengig av om utdanningen får offentlig tilskudd. Dersom en utdanning starter med offentlig støtte, vil støtten gjelde for hele studentens studieløp.
Det er ingen avgift for ordinær eksamen, eller for utsatt eksamen dersom studenten kan dokumentere gyldig grunn. Ved gjentak av allerede bestått eksamen tilkommer et eksamensgebyr for forbedring av karakter. Eksamensgebyret fastsettes årlig.
Satser for de ulike studiekostnadene fastsettes årlig, og gjøres tilgjengelig for studentene på skolens informasjonssider.
Skolens ansvar
Skolen skal gjennomføre utdanningen i samsvar med de planer som på forhånd er forelagt studenten. Skolen kan likevel foreta endringer dersom spesielle forhold tilsier det. Skolen må dokumentere og begrunne hvorfor endringene er nødvendige. Vesentlige endringer i utdanningstilbudet må akkrediteres og meldes til, eller godkjennes av NOKUT.
Skolen forbeholder seg retten til å avlyse studiet som følge av få studenter eller av andre årsaker som er utenfor skolens kontroll. I slike tilfeller vil studenten utelukkende få refundert innbetalt studentbetaling. Dersom skolen avlyser studietilbudet som følge av få studenter må varsel om avlysing sendes studenten så tidlig som mulig og senest innen 1 uke før studiestart.
Studentens ansvar
Studenten skal sette seg inn i og følge skolens reglement slik det til enhver tid er fastsatt av skolen.
Studenten plikter å holde seg orientert om hva som legges ut på skolens læringsplattform og Studdweb, og til å følge med på e-post som er oppgitt til skolen.
Informasjon som er lagt ut på skolens læringsplattform og Studdweb eller sendt til studentens oppgitte mailadresse, er å anse som meddelt.
Studenten må møte presis til undervisningen, og delta aktivt i all undervisning i den form den blir gitt. Det er forventet at studenten har fremmøte til undervisning på minimum 75 %, og på praksis minimum 90 % (helsefag). Ved høyere fravær vil det bli vurdert om sluttvurdering kan settes.
Studenten skal melde skolen i forkant dersom man er syk eller av andre grunner ikke kan møte til eksamen.
Kopiering av studiemateriell, dataprogram eller annen informasjon som tilhører skolen, eventuelt den/de skolen har avtale med, må ikke forekomme uten at det på forhånd er innhentet skriftlig samtykke fra skolen.
Det kreves også samtykke fra skolen og den enkelte lærer for å kunne ta opptak av forelesningen og for gjenbruk av opptak utarbeidet av student eller lærer, til bruk utenfor skolen. Et slikt samtykke kan den enkelte lærer også trekke tilbake. Opptak hvor medstudenter er filmet skal heller ikke legges ut uten et samtykke fra berørte studenter.
Dersom studenten har et spesielt behov for tilrettelegging av studiesituasjonen, må dette meddeles skolen. Legeerklæring kreves dersom det er medisinske årsaker til behovet for tilrettelegging.
Studieavbrudd
Oppsigelse av studieplassen skal skje skriftlig til administrasjonen innen semesterstart. Semesterstart regnes fra 1. september og 1. januar hvert år. Ved oppsigelse i løpet av studiet skal semesteravgift og studieavgift for inneværende semester betales i sin helhet. Dette gjelder også selv om studenten ikke har deltatt på studiet. Skolen vil ved dokumentert sykdom eller ved andre tungtveiende grunner, etter skriftlig søknad fra studenten kunne godkjenne midlertidig avbrudd i studiet.
Ved avbrudd som følge av innkalling til militær- eller siviltjeneste, har studenten rett til å foreta midlertidig avbrudd i studiet dersom dette gjør det umulig eller urimelig tyngende å gjennomføre studiet i henhold til opprinnelige planer. Studenten skal i slike tilfeller varsle skolen omgående etter å ha mottatt innkallingen.
Dersom studenten avbryter studiet midlertidig eller sier fra seg studieplassen, skal skriftlig varsel om dette sendes til skolen snarest mulig. I de tilfeller hvor studenten mener å ha rett til midlertidig avbrudd, må studenten dokumentere årsakene til kravet.
Mislighold av kontrakt
Mislighold fra skolen: Mener studenten at skolen misligholder eller har misligholdt studiekontrakten, må man gi melding om dette innen rimelig tid, og seneste innen 8 uker fra han/hun oppdaget eller burde ha oppdaget misligholdet. Meldingen må gis skriftlig til skolens administrasjon.
Ved mislighold fra skolens side, kan den kompensere dette for eksempel ved supplerende eller alternativt relevant undervisningstilbud (utbedring/avhjelp). I den grad avhjelp ikke gjennomføres, har studenten følgende rettigheter ved skolens mislighold av studiekontrakten:
- Studenten kan kreve prisavslag, begrenset oppad til studieavgiften.
- Studenten kan heve studiekontrakten hvis misligholdet er vesentlig
- Studenten kan kreve erstatning for det tap vedkommende lider som følge av misligholdet. Dette gjelder likevel ikke så langt skolen godtgjør at misligholdet skyldes hindring utenfor skolens kontroll som skolen ikke med rimelighet kunne ventes å ha tatt i betraktning på avtaletiden eller å unngå eller overvinne følgene av (kontrollansvar). Studenten har kun rett til erstatning for indirekte tap som følge av skolens mislighold dersom det foreligger skyld eller forsømmelse fra skolens side.
Mislighold fra studenten: Ved mer enn 14 dagers forsinket innbetaling av studentbetaling eller annen godtgjørelse til skolen, vil purring inkludert et eventuelt purregebyr bli sendt. Er ikke kravet betalt innen 14 dager etter purring er sendt, vil kravet bli inndrevet gjennom rettslig inkasso i henhold til inkassoloven og inkassoforskriften.
Andre forhold som kan være mislighold fra studentens side er lav deltakelse i studiet, overskridelse av den fastsatte grensen for normert tid, brudd på skikkethet (helse), brukt opp antall forsøk til eksamen og alvorlige brudd på skolens HMS-beskrivelser. Listen er ikke uttømmende, og skolen skal gi skriftlig varsel til studenten om at kontrakten kan bli hevet på grunn av mislighold.
Personvern
Folkeuniversitetets Fagskole samler ikke inn data om deg med mindre du har gitt oss tillatelse til det. Personopplysninger lagres i henhold til de krav som er hjemlet i Lov om behandling av personopplysninger (personopplysningsloven).
Angrerett
Ved bruk av angrerett bør skjema «Angrerettskjema – ved kjøp av varer og tjenester som ikke finansielle tjenester», benyttes. Studenten har rett til å gå fra avtalen ved å gi beskjed til Folkeuniversitetets Fagskole innen 14 dager etter at avtalen er inngått, jf. Lov om opplysningsplikt og angrerett ved fjernsalg og salg utenom faste forretningslokaler. Beslutningen om å angre avtalen bør skje skriftlig per post eller e-post. Det er studenten som har bevisbyrden for at rettidig avbestilling har skjedd. Ved bruk av angreretten vil eventuell innbetaling bli tilbakeført til studenten.
Anke til klagenemnd
Tvister etter denne avtale avgjøres av fagskolens klagenemnd.