Slik startet Irene Norges første grønne frisørkjede
Irene Stana har gjort frisørbransjens utfordring til sin fordel. Nå eier hun flere frisørsalonger. Etter at Irene fullførte mesterutdanningen, åpnet hun sin første Floke-salong på Voss. Siden har det kommet flere frisørsalonger til, i blant annet Bergen, Molde og Oslo.
– Alle som starter en bedrift burde tatt mesterutdanning. Det burde i grunn vært lovpålagt. Da får man den grunnleggende kunnskapen man trenger for å drive butikk på en god måte. Jeg hadde ikke klart å bygge en kjede slik jeg har gjort dersom jeg begynte på “bar bakke”, sier Irene, som smilende legger til at hun fortsatt slår opp i bøkene fra kurset som står i hyllen på kontoret
Dyktig og motiverende lærer
Men drømmen om en egen frisørsalong startet lenge før det. Da hun var 22 år startet hun sin første frisørsalong sammen med to andre. Det hun lærte da var viktigheten av å ha fokus på de som jobbet der, og sikre at de har de bra, både på jobb og privat. Det gjorde at hun ønsket å starte en ny frisørsalong for seg selv med fokus på folk, og følte hun trengte faglig påfyll trengte faglig påfyll før hun gikk i gang. I 2006 startet hun på mesterutdanningen, sammen med 28 andre elever, og en veldig engasjert lærer.
– For meg var læren helt perfekt. Frank var en motivator som underviste på en måte jeg likte godt. Han fikk det beste frem i meg, på samme måte som jeg ønsker å få frem det beste i de jeg jobber med. Det var hans suksessfaktor, og er også min suksessfaktor.
Laget forretningsplan
På Folkeuniversitetet fikk hun lagt grunnlaget for å starte sin egen frisørkjede, med blant annet forretningsplan. Mange brikker falt på plass, og hun ble tryggere i det hun mente var rett. Gjennom en HMS-oppgave på mesterutdanningen fant hun smutthullet i lovverket for de som produserer kosmetikk som er grunnlaget for den grønne frisørkjeden.
– Jeg var klar over at det var lett å få eksem som frisør, men på skolen var det ingen som visste hvorfor, forteller hun og fortsetter: –Alle bedrifter som bruker kjemiske midler skal ha et stoffkartotek med oversikt over hva de forskjellige produktene inneholder. Men på grunn av konkurransemessige grunner kan kosmetikk søke fritak. Det gjør det lett for leverandører å skjule ting, og vanskelig å velge riktige produkt. 50 % utvikler eksem på skolen og kommer ikke ut i lære, forteller hun.
Forretningsplanen til Floke imøtekommer bransjens utfordringer innen helse, miljø og sikkerhet, og er grunnlaget den dag i dag, selv om den har blitt utviklet over tid. Floke skulle være den mest attraktive frisørsalongen i Voss og omegn for frisører. Dersom hun klarte å tiltrekke seg gode frisører, fikk hun kunder med på kjøpet, og det var lettere for de å skaffer seg nye kunder. De ansatte skulle trives på jobb, og sykefraværet skulle være under 3 %, mens snittet i bransjen er på 11 %.
– Planen fungerte godt. Bransjen generelt mister ansatte, men vi har klart å kapre og beholde gode frisører. Floke-kjeden har nå over 50 ansatte, forteller Irene.
Et nytt produkt i et nytt marked
I 2009 ble frisørsalongen medlem av Voss Bedriftshelsetjenesten. De fikk arbeidsmiljøpris samme året, og Irene ble valgt inn som styreleder. Gjennom fusjoner med andre bedriftshelsetjenester lærte Irene mye som hun etterhvert tok med til sin egen frisørsalong. I tillegg var hun med i et Kvinnovasjonsprogram på Voss for kvinnelige ledere, hvor hun fikk Kristine Bang Abelsen, som har bygd opp Bianco-kjeden, som mentor i 1 år. Det ble starten på franchisen.
En sovesofa fra IKEA var sengen til Irene i rundt et halvt år da hun startet sin andre frisørsalong, og etablerte Floke i Bergen i 2012. Floke ble da Norges eneste sertifiserte grønne frisørkjede.
– Det vanskeligste man kan gjøre er å gå inn i et nytt marked med et nytt produkt. Det har vi gjort hver gang. Vi har ikke overtatt eksisterende frisørsalonger, og har derfor måtte jobbe enda hardere med konsept og budskap. I Bergen hadde vi utfordringer med de ansatte, og jeg måtte til slutt ta over selv. Jeg klippet hår fra jeg våknet til jeg la meg og sov på en sovesofa på bakrommet, før jeg fikk et godt team oppe og gå.
Gjør starten enklere
– En mesterutdanningen er den enkleste måten å lære denne basiskunnskapen på. Alt jeg bruker av markedsføring stammer fra teoriene jeg lærte på mesterutdanningen. Jeg hadde ikke vært der jeg er i dag uten den. Nå lærer jeg bort mye av det jeg lærte på mesterutdanningen til de som er daglige ledere i Flokesalongene, avslutter hun.
Vil du starte for deg selv?
Mesterutdanningen er en videreutdanning for deg som har fag- og svennebrev i et godkjent mesterfag. Med vår komplette mesterutdanning kan du fullføre på 1.5 år.