Janina, fra hjelpepleier til pådriver for brukermedvirkning
Janina har funnet sin lidenskap i å jobbe med mennesker med utviklingshemming. Etter å ha arbeidet mange år i somatisk pleie, bestemte hun seg for å satse på videreutdanning innen helsefremmende arbeid for mennesker med utviklingshemming.
Tekst: Fatima YusufFoto: Privat
Janina Nilsen (36) bosatt i Nordland, begynte sin karriere som hjelpepleier og hadde i 17 år jobbet i ulike deler av helsevesenet før hun satte seg på skolebenken igjen. Interessen for å jobbe med mennesker med utviklingshemming stammer fra hennes egen familie, fordi hun har en bror med utviklingshemming.
– Det å jobbe med mennesker med utviklingshemning gir meg så mye. Dette er personer som først og fremst ser oss for den vi er, uten å være opptatt av det ytre og overflatiske. Det å kunne bidra til å gi dem en meningsfylt hverdag er utrolig givende, sier Janina.
Selv om Janina elsket jobben sin, følte hun at hun manglet et faglig fundament for å støtte opp om sine arbeidsmetoder. Hun var redd for å stivne i gamle rutiner uten å ha faglige argumenter for sine valg. Dette, sammen med et ønske om videreutdanning som kunne kombineres med jobb og familieliv, ledet henne til Folkeuniversitetets Fagskole.
En utdanning som passet hverdagen
Utdanningen ble en perfekt løsning for Janina. Studiet var en kombinasjon av nettbaserte og fysiske samlinger, noe som gjorde det mulig for henne å delta uten å måtte reise langt.
– Det var veldig bra at de inkluderte Nordland. Jeg kunne møte opp til samlinger i Bodø og delta digitalt når samlingene var i Lillestrøm. Dette gjorde det mulig å kombinere studier med jobben og familielivet, forklarer Janina.
Selv om det var utfordrende å vende tilbake til skolebenken etter så mange år, gikk det bedre enn hun hadde fryktet. Hun berømmer læreren sin, Trine-Cathrine Hansen, for å ha skapt en trygg og inkluderende læringsmiljø.
– Trine-Cathrine var en fantastisk lærer. Hun gjorde oss trygge og var veldig opptatt av at vi skulle trives og lære mest mulig. Hun så hver enkelt av oss og pushet oss til å yte vårt beste, sier Janina.
Ny kunnskap og økt engasjement
Gjennom utdanningen lærte Janina mye nytt, spesielt innen lovverk og fagkunnskap. Denne innsikten var uvurderlig i hennes arbeid, fordi hun kunne bruke den til å forbedre hverdagen for de hun jobbet med.
– Jeg har fått verktøy jeg kan dele med kollegaer og bruke i arbeidet med mennesker med utviklingshemming. Det var spesielt givende å se hvordan min nye kunnskap kunne skape gode samtaler og samarbeid på arbeidsplassen, forteller Janina.
Janina merket også en økt følelse av mestring og selvtillit i jobben. Hun kunne nå argumentere for sine valg på et faglig grunnlag, noe som styrket hennes rolle som en pådriver for endring i tråd med brukernes behov.
FOTO: Janina trives godt med å ta med brukere ute i naturen.
Under utdanningen fikk Janina også mulighet til å påvirke direkte på egen arbeidsplass. Målet under hennes praksis var økt medvirkning, slik at mennesker med utviklingshemming skulle bli hørt mer.
– Det var et tilfelle hvor det var viktig at nettopp dette skulle skje. Med kunnskapen om lovverket, fagkunnskapen og tverrfaglig samarbeid var jeg mye bedre rustet til å bidra og faktisk gjennomføre slik at utfallet ble som brukeren ønsket. Det var en fantastisk følelse å være pådriver for at endring skjer i tråd med brukerens behov, forteller Janina.
Råd til andre som vurderer utdanningen
Janina er tydelig på sitt råd til andre som vurderer samme utdanningsvei:
– Mitt råd er å søke! Du vil ikke angre. Utdanningen gir deg trygghet, god oppfølging og en fantastisk følelse av mestring. Det er en investering i din egen utvikling og i de menneskene du jobber med, sier hun.
Fremtidsplaner
Janina er ikke ferdig med å utvikle seg faglig. Hun og noen kollegaer har blitt invitert til å holde innlegg om brukermedvirkning på en konferanse, noe hun ser frem til. Hun er også motivert for videre utdanning innen sitt fagområde.
– Etter å ha fullført denne utdanningen, kjenner jeg virkelig på mestringsfølelsen. Jeg har lyst til å utforske mulighetene for høyere utdanning innenfor mitt fagområde. Denne utdanningen har åpnet en dør for meg, sier Janina med et smil.
Helsefremmende arbeid for mennesker med utviklingshemming
Utdanningen gir deg kunnskap og trygghet i arbeid med mennesker med ulike utviklingshemminger. Du vil få inngående kunnskap om funksjonsvariasjoner, utviklingshemming, tilleggsdiagnoser, kommunikasjon, tverrfaglig samarbeid, pårørendesamarbeid, lovverk, etisk refleksjon og helhetlig omsorg i ulike livsfaser. Etter utdanningen vil du med høy yrkesetisk standard og refleksjon inneha gode holdninger, teoretisk kunnskap, praktiske ferdigheter og generell kompetanse innen brukergruppen og deres pårørende. Du vil etter fullført utdanning inneha kvalifikasjoner til å arbeide med mennesker med ulike former for utviklingshemning et tverrfaglig samarbeid. Du kan søke om studieplass via Samordna opptak. Søknadsperioden for hovedopptaket er fra 1. februar til 15. april. Dersom det er ledige studieplasser etter hovedopptaket, vil det være mulig å søke på det fra slutten av mai til begynnelsen av september. Studieoppstart er i begynnelsen av september.