Vilkår og betingelser
Her finner du utfyllende vilkår og betingelser for Folkeuniversitetet
Vilkår
1 Generelt
1.1 Virkeområde
Disse bestemmelser/vilkår gjelder for alle som bestiller kurs eller utdanning hos Folkeuniversitetet. Bestemmelsene gjelder også dersom du er deltaker i bedriftsinterne kursopplegg med mindre annet er særlig avtalt med Folkeuniversitetet.
I tilfeller der deltaker bestiller kurs via sin arbeidsgiver, bransjeorganisasjon, fagforening eller NAV, og inngår i en egen gruppe kan særlige regler komme til anvendelse. Du som deltaker må selv undersøke om det finnes en slik særskilt avtale mellom den organisasjonen du er tilknyttet eller din arbeidsgiver. Særskilte bestemmelser gjelder for utdanninger som Folkeuniversitetet tilbyr i samarbeid med andre utdanningsinstitusjoner.
Når du kjøper kurs til deg selv, eller din ansatt, vil den som blir påmeldt kurset få rett til å delta på det aktuelle kurset.
1.2 Deltakers undersøkelses- og opplysningsplikt
Når du kjøper kurs hos Folkeuniversitetet, plikter du å sette deg inn i disse vilkårene/ bestemmelsene. Det er fordi disse bestemmelsene utgjør avtalen mellom deg og Folkeuniversitetet når du kjøper kurs hos oss. I tillegg til disse vilkår, vil ordrebekreftelsen du får tilsendt ved kjøp utgjøre en del av avtalen mellom deg og Folkeuniversitetet. På denne ordrebekreftelsen vil informasjon om hvilke kurs du har kjøpt hos Folkeuniversitetet, når det er kjøpt, og til hvilken pris, være oppført.
1.3 Endringer og forbehold
Folkeuniversitetet tar forbehold om at det må være nok påmeldte deltakere på kurs for at kurset skal kunne starte. Vi tar også forbehold om at andre uforutsette forhold som gjør gjennomføringen vanskelig kan oppstå, som gjør at kurset ikke kan starte som planlagt og kanskje må innstilles. På grunn av punktene over kan kurs også bli utsatt og få en ny startdato.
Når kursoppstart er fastsatt, vil du få tilsendt en bekreftelse på dette. Denne bekreftelsen vil du få tilsendt senest syv dager - en uke - før oppsatt startdato for kurset.
I tillegg tar Folkeuniversitetet forbehold om eventuelle trykk-/ skrivefeil i kursinformasjonen, kursbeskrivelser, eksamensplaner og annen dokumentasjon som gjelder for det enkelte kurset.
Folkeuniversitetet har rett til å gjøre endringer i bestemmelser som gjelder institusjonen, herunder rett til å endre kursopplegg, studieplaner, lærekrefter, studieavgift med mer.
Én undervisningstime på våre kurs tilsvarer 45 minutter + 15 minutters pause.
2 Avtaleinngåelse og kjøpsprosess
2.1 Kjøpsprosess
Når du kjøper kurs hos Folkeuniversitetet, inngår du en avtale med oss om at du skal betale for kursplass på kurs, og at Folkeuniversitetet skal levere den undervisningen du har bestilt.
Når du har bestilt en plass på et kurs, vil du få tilsendt en ordrebekreftelse på ditt kjøp. Denne ordrebekreftelsen dokumenterer kjøpsavtalen, og er bindende for deg. Ved kjøp av kurs via Folkeuniversitetets nettside, via telefon, eller e-post, vil du ha 14 dagers angrerett, jamfør angrerettloven.
2.2 Søknadsprosess
Dersom du ønsker å kjøpe et kurs med opptakskrav, vil første steg i kjøpsprosessen være at du søker plass på kurset. På Folkeuniversitetets nettside finne du informasjon om hvilke kurs som har opptakskrav og en søknadsprosess. Vi anbefaler deg å sende inn søknad via folkeuniversitetet.no, men du kan også kontakte oss på annet vis.
Når du har sendt søknad om plass på et kurs til Folkeuniversitetet, vil du få tilsendt en bekreftelse på e-post og en melding på min side, om at vi har mottatt din søknad. Når vi har mottatt din søknad vil du få melding på Min side om hvilke dokumenter du må levere for at vi kan behandle din søknad.
Når Folkeuniversitetet har behandlet din søknad, og søknaden er innvilget, vil du få tilbud om plass på kurset via e-post. Du vil også få en melding på Min side om dette. I tillegg vil du få tilsendt en kurskontrakt, som du kan signere elektronisk. Når du signerer denne kontrakten, inngår du en avtale om kjøp av kurs hos Folkeuniversitetet som er bindende.
Dersom du har søkt om plass på kurset via fjernkommunikasjonsmiddel, altså via Folkeuniversitetets nettside, telefon eller e-post, vil angrefristen begynne å løpe fra den dagen du signerer kurskontrakten.
Dersom din søknad ikke blir innvilget, vil du bli informert om dette. Du har da ikke inngått noen avtale med Folkeuniversitetet om kjøp av kurs.
2.3 Kursavgift og eksamensavgift
Du som deltaker forplikter deg til å betale kursavgiften i henhold til Folkeuniversitetets gjeldende priser som er opplyst for deg om det aktuelle kurset på kjøpstidspunktet. Kursavgiften dekker ikke kostnader til studiemateriell eller annet teknisk utstyr som er nødvendig for å gjennomføre kurset.
I tillegg til kursavgiften er det ved enkelte kurs og studier en eksamensavgift. Informasjon om eksamensavgift vises på de aktuelle kursene på folkeuniversitetet.no.
For eksamen som blir gjennomført av andre organisasjoner enn Folkeuniversitetet må du som deltaker selv betale eksamensavgiften til den organisasjonen som arrangerer eksamen. Det kan for eksempel være privatisteksamen via din fylkeskommune, eller andre utdanningsinstitusjoner.
Andre kostnader kan tilkomme, for eksempel kjøp av bøker. Om det tilkommer andre kostnader på det kurset du skal kjøpe, vil det vises på siden for bekreft og betal på Folkeuniversitetets nettside.
2.4 Betaling
For kurs som er kjøpt på andre måter enn via nettsiden vil kursavgift og eventuelle andre kostnader bli fakturert deg via Min side.
Ved kjøp av kurs på nettsiden kan du velge følgende betalingsmiddel:
· Klarna, betal innen 30 dager
· Klarna, del opp betalingen
· Kort
· Vipps
· Annen betaler (for eksempel din arbeidsgiver)
Dersom ikke hele kursavgiften skal betales ved kjøpstidspunktet på nettsiden, vil de resterende kostnadene bli fakturert deg via Min side. Fra Min side vil du kunne velge å betale med kort, Vipps eller Klarna.
Du kan lese vilkårene for Klarna her: (https://www.klarna.com/no/vilkar/)
2.4.1 Kursavgift og eventuelt registreringsavgift
For kjøp av kurs på Folkeuniversitetets nettside, vil følgende rutiner gjelde:
· For alle kurs som går over ett semester eller mindre, skal hele kursavgiften betales ved kjøp på nettsiden, dersom den totale kursavgiften er under kr. 20 000,-.
·På enkelte kurs betales registreringsavgift, denne blir trukket fra ved påmelding. Dersom du har registrert deg, men ikke gjennomfører kurset, må du betale registreringsavgiften.
· For kurs med total kursavgift over kr. 20 000,- og som går over et semester eller mindre, skal du betale en registreringsavgift ved kjøp på nettsiden. I starten av semesteretet kurset skal starte, vil du få tilsendt faktura for kursavgift på Min side. På denne fakturaen vil beløpet for registreringsavgiften være trukket fra beløpet for kursavgift. Dersom du har registrert deg, men ikke gjennomfører kurset, må du betale registreringsavgiften.
· For kurs som går over to semester, skal du betale en registreringsavgift ved kjøp på nettsiden. Faktura for andre semester vil bli tilgjengelig for deg på Min side i starten av semesteret kursavgiften gjelder for.
· For kurs som har antatt oppstart, og ikke en start eller sluttdato oppført på nettsiden, skal du betale en registreringsavgift ved kjøp av kursplass på nettsiden. Når Folkeuniversitetet vet hvilken dato kurset skal starte, og kursplanen er klart, vil du få melding om dette via Min side. Faktura for kursavgift for kurset vil bli sendt deg via Min side i starten av det semesteret kurset skal starte. Beløpet for registreringsavgiften vil bli trukket fra beløpet for kursavgift for det første semesteret. Hvis kurset går over to semester, vil kursavgift for andre semester bli fakturert i starten av andre semester.
Dersom du kjøper kurs på annen måte enn via Folkeuniversitetets nettside, vil du få tilsendt faktura på kurset på Min side.
· For kurs som varer et semester eller kortere, og som har en total kursavgift under kr. 20 000,-, vil du bli fakturert for hele kursavgiften ved påmelding.
· For kurs med en total kursavgift over kr. 20 000,- og som varer lenger enn et semester, vil du bli fakturert for hele kursavgiften, dersom du melder deg på kurset i løpet av det semesteret kurset skal starte. Dersom du melder deg på kurset semesteret før kurset skal starte, eller tidligere, vil du bli fakturert for registreringsavgift ved påmelding. Det semesteret kurset skal starte vil du bli fakturert kursavgift for første semester via Min side. Beløpet for registreringsavgiften vil bli trukket fra beløpet for kursavgift for det første semesteret.
2.4.2 Søknadskurs
· For kurs med en søknadsprosess, vil du ved søknadstidspunktet betale en registreringsavgift. Dersom du takker ja til tilbud om plass på kurset, vil du få tilsendt faktura for kursavgift i starten av semesteret kurset skal starte.
· Beløpet for registreringsavgiften vil bli trukket fra beløpet for kursavgift for det første semesteret.
· Dersom kurset går over flere semestre, vil faktura for kursavgift for 2. semester blir sendt deg via Min side i starten av andre semester.
· Dersom du ikke får plass på et kurs som du har søkt på, vil registreringsavgiften bli refundert etter at du har mottatt svar fra oss om at vi ikke kan tilby deg plass.
2.4.3 Tilleggskostnader
· Dersom beløpet for andre kostnader vises i oversikten på betalingssiden på nettside, for eksempel eksamensavgift, skal du betale dette når du kjøper kurset. Dersom beløpet ikke vises på betalingsside, vil du få tilsendt faktura for disse kostnadene på Min side før kursstart.
2.4.4 Annen betaler
· Dersom du legger inn annen betaler, for eksempel din arbeidsgiver, vil den virksomheten du fyller ut som annen betaler få tilsendt faktura for kursavgiften på kurset du skal gå på. Den virksomheten du har ført opp som annen betaler vil få en e-post med informasjon om at du er påmeldt kurset, og at den virksomheten er ført opp som annen betaler.
Dersom den virksomheten som er oppført som annen betaler ikke godkjenner dette, vil du stå ansvarlig for å betale for kurset. Du vil da bli fakturert for kursavgift og eventuelt tilleggskostnader via Min side før kurset starter. Det er derfor viktig at du på forhånd har avtalt dette med din arbeidsgiver eller den virksomheten du fører opp som annen betaler.
2.5 Mislighold av avtalen
Ved vesentlig mislighold av avtalen kan avtalen heves av den annen part (kunden eller Folkeuniversitetet). Melding om mislighold skal sendes skriftlig til den part som det menes har misligholdt avtalen. Det skal gjøres innen rimelig tid etter og senest tre uker fra misligholdet ble oppdaget.
Dersom det ikke betales av studieavgiften vil det kunne føre til at man mister retten til å gå på kurset, og man vil miste tilgang til læringsportalen. Ved manglende betaling vil Folkeuniversitetet sette i verk ordinær rettslig inndrivelse av ubetalt beløp.
3 Angrerett
3.1 Om angreretten
Når du kjøper kurs via fjernkommunikasjonsmiddel, har du 14 dagers angrerett, jamfør angrerettloven av 20. juni 2014 nr. 27. Å kjøpe kurs via fjernkommunikasjon vil si at du kjøper kurs via Folkeuniversitetets nettside, per telefon eller i kommunikasjon på e-post. Ifølge angrerettloven har du rett til å gå fra en avtale som er inngått via fjernkommunikasjon, uten å måtte oppgi noen grunn for det. Angrefristen løper 14 dager fra den dagen du mottar bekreftelse fra Folkeuniversitetet på kjøp av kurs.
Det er ikke angrerett på kurs som er kjøpt i Folkeuniversitetets egne lokaler.
Dersom du har kjøpt et kurs med nettbasert undervisningsform, faller angreretten bort dersom du tar i bruk læringsressursen til nettstudiet før utløp av angrefristen. Det vil si at hvis du logger inn på læringsportalen Moodle, før angrefristen er utløpt, frasier du deg retten til å angre, jamfør angrerettloven §22.
3.2 Hvordan bruke angrerett
For å kunne angre på kjøpet må du gi Folkeuniversitetet en tydelig beskjed om at du ønsker å gå fra avtalen. Det kan du gjøre ved å benytte dette angrerettskjemaet, / cancellation form eller gi Folkeuniversitetet melding på en annen måte, for eksempel via Min Side, eller på e-post. Du vil også få tilsendt angrerettskjema i den automatiske bekreftelsen du får tilsendt på e-post etter du har kjøpt kursplass på nettsiden.
3.3 Tilbakebetaling ved bruk av angrerett
Dersom du angrer på kjøpet, skal Folkeuniversitetet tilbakebetale alle betalinger vi har mottatt fra deg, herunder eventuelt forskudd på studieavgift, uten unødig opphold og senest 14 dager etter den dag vi mottok melding fra deg om at du angrer på kjøpet.
Dersom angrefristen din utløper etter kursstart og du velger å benytte deg av angreretten, må du betale kursavgift for tilbudt undervisning frem til den dagen Folkeuniversitetet har mottatt beskjed om din beslutning, jamfør angrerettloven §26. Du vil da få tilbakebetalt beløpet for kursavgift for undervisning som enda ikke er levert.
Du vil motta tilbakebetaling til det samme betalingsmiddelet som du benyttet da du kjøpte kurset, hvis ikke du uttrykkelig har avtalt noe annet med oss.
Du vil ikke bli belastet med noen form for gebyr som følge av tilbakebetalingen.
4 Avmelding/avbrudd
4.1 Avmelding før kursstart
Du kan melde deg av kurset frem til 14 dager før kursstart. Det kan du gjøre ved å ta kontakt med Folkeuniversitetets administrasjon. Vi anbefaler deg å sende oppsigelsen som en skriftlig melding via Min side eller e-post.
Ved avmelding innen 14 dager før kursstart, vil du få tilbakebetalt hele kursavgiften som du betalt da du kjøpte kursplass på Folkeuniversitetets nettside. Du vil heller ikke bli belastet med noen form for gebyr ved avmelding som Folkeuniversitetet har mottatt innen 14 dager før kursstart.
4.2 Avmelding etter kursstart
Du kan også melde deg av senere enn 14 dager før kursstart. Ved avmelding senere enn 14 dager før kursstart, vil du ikke få tilbakebetalt kursavgiften du alt har betalt, hvis ikke din angrerett fremdeles gjelder. For kurs som går over flere semestre, vil du ikke bli belastet med kursavgift for mer enn det semesteret avmeldingen er mottatt.
Vi anbefaler deg å sende Folkeuniversitetets administrasjon en skriftlig melding hvis du vil si opp din kursplass. Det kan du gjøre via Min side eller e-post. (Det anses ikke som en avmelding å gi beskjed til lærer eller å la være å møte på kurset.)
4.3 Avbrudd på grunn av sykdom eller andre sosiale prestasjonhindre
Dersom det oppstår uforutsette, alvorlige forhold som gjør det urimelig tyngende eller umulig (personlig force majeure) for deg å starte på eller fullføre kurset, kan du melde deg av. Du må dokumentere grunnen for at du ønsker å benytte deg av force majeure, for eksempel ved en sykemelding.
Ved avbrudd som følge av force majeure, skal du bare betale for den undervisningen du har hatt tilbud om frem til det sosiale prestasjonshinderet oppstod.
5 Min side
Etter at du har kjøpt kursplass eller søkt plass på et kurs, vil du få tilsendt en automatisk bekreftelse på din bestilling. I denne bekreftelsen vil du også få en link til Min side.
Min side er din nettbaserte portal hos Folkeuniversitetet. Her vil du blant annet kunne se hvilket kurs du er påmeldt og informasjon om kurset. Du vil også få oversikt over tidligere kurs du har deltatt på, (etter januar 2023), oversikt over betalinger du har gjort til utestående beløp samt nye fakturaer vil vises her.
Via Min side vil du også kunne kommunisere med administrasjonen i Folkeuniversitetet via et sikkert meldingssystem. Dersom du har gjennomført 75% av kurset, finner du her kursbevis/vitnemål. Ellers kan du også få et automatisk deltakerbevis.
6 Personopplysninger og personvern
Når du bestiller kurs via våre nettsider, blir du automatisk lagt inn i vår kundebase. Folkeuniversitetet følger reglene om oppbevaring av persondata, i henhold til Personopplysningsloven. Vi vil ikke formidle informasjon om våre kunder videre til andre. Du kan få innsyn i hvilken informasjon som er registrert om deg ved å bestille en totalrapport via Min side.
7 Kopiering
Videreformidling eller bruk, herunder å foreta endringer i eller tilpasninger av kurset eller studieopplegget og tilhørende studiemateriell, er ikke tillatt. Alt studiemateriell er beskyttet av Åndsverksloven. Det er ikke tillatt å ta kopier i noen form, elektronisk eller på papir, i den hensikt å videreformidle dette til utenforstående.