Slik startet hun Norges første grønne frisørkjede

La grunnlaget på mesterutdanningen

Irene Stana har gjort frisørbransjens utfordring til sin fordel. Nå eier hun åtte frisørsalonger. 

IMG_20191127_122129-169

Irene fullførte mesterutdanningen i 2008 og åpnet samme året sin første Floke-salong på Voss. Siden har det kommet syv frisørsalonger til, i blant annet Bergen, Molde og Oslo.

Alle som starter en bedrift burde tatt mesterutdanning. Det burde igrunn vært lovpålagt. Da får man den grunnleggende kunnskapen man trenger for å drive butikk på en god måte. Jeg hadde ikke klart å bygge en kjede slik jeg har gjort dersom jeg begynte på “bar bakke”, sier Irene, som smilende legger til at hun fortsatt slår opp i bøkene fra kurset som står i hyllen på kontoret.

IMG_20191127_122827_169

Folk i fokus

Men drømmen om en egen frisørsalong startet lenge før det. Da hun var 22 år startet hun sin første frisørsalong sammen med to andre. Det hun lærte da var viktigheten av å ha fokus på de som jobbet der, og sikre at de har de bra, både på jobb og privat. Det gjorde at hun ønsket å starte en ny frisørsalong for seg selv med fokus på folk, og følte hun trengte faglig påfyll før hun gikk i gang. I 2006 startet hun på mesterutdanningen, sammen med 28 andre elever, og en veldig engasjert lærer. 

– For meg var læren helt perfekt. Frank var en motivator som underviste på en måte jeg likte godt. Han fikk det beste frem i meg, på samme måte som jeg ønsker å få frem det beste i de jeg jobber med. Det var hans suksessfaktor, og er også min suksessfaktor. 

Lagde forretningsplan på mesterutdanningen

På Folkeuniversitetet fikk hun lagt grunnlaget for å starte sin egen frisørkjede, med blant annet forretningsplan. Mange brikker falt på plass, og hun ble tryggere i det hun mente var rett. Gjennom en HMS-oppgave på mesterutdanningen fant hun smutthullet i lovverket for de som produserer kosmetikk som er grunnlaget for den grønne frisørkjeden. 

– Jeg var klar over at det var lett å få eksem som frisør, men på skolen var det ingen som visste hvorfor, forteller hun og fortsetter: – Alle bedrifter som bruker kjemiske midler skal ha et stoffkartotek med oversikt over hva de forskjellige produktene inneholder. Men på grunn av konkurransemessige grunner kan kosmetikk søke fritak. Det gjør det lett for leverandører å skjule ting, og vanskelig å velge riktige produkt. 50 % utvikler eksem på skolen og kommer ikke ut i lære, forteller hun. 

IMG_20191127_131212-169

Floke kaprer folk

Forretningsplanen til Floke imøtekommer bransjens utfordringer innen helse, miljø og sikkerhet, og er grunnlaget den dag i dag, selv om den har blitt utviklet over tid. Floke skulle være den mest attraktive frisørsalongen i Voss og omegn for frisører. Dersom hun klarte å tiltrekke seg gode frisører, fikk hun kunder med på kjøpet, og det var lettere for de å skaffer seg nye kunder. De ansatte skulle trives på jobb, og sykefraværet skulle være under 3 %, mens snittet i bransjen er på 11 %. 

– Planen fungerte godt. Bransjen generelt mister ansatte, men vi har klart å kapre og beholde gode frisører. Floke-kjeden har nå over 50 ansatte, forteller Irene. 

Et nytt produkt i et nytt marked

I 2009 ble frisørsalongen medlem av Voss Bedriftshelsetjenesten. De fikk arbeidsmiljøpris samme året, og Irene ble valgt inn som styreleder. Gjennom fusjoner med andre bedriftshelsetjenester lærte Irene mye som hun etterhvert tok med til sin egen frisørsalong. I tillegg var hun med i et Kvinnovasjonsprogram på Voss for kvinnelige ledere, hvor hun fikk Kristine Bang Abelsen, som har bygd opp Bianco-kjeden, som mentor i 1 år. Det ble starten på franchisen. 

En sovesofa fra IKEA var sengen til Irene i rundt et halvt år da hun startet sin andre frisørsalong, og etablerte Floke i Bergen i 2012. Floke ble da Norges eneste sertifiserte grønne frisørkjede

– Det vanskeligste man kan gjøre er å gå inn i et nytt marked med et nytt produkt. Det har vi gjort hver gang. Vi har ikke overtatt eksisterende frisørsalonger, og har derfor måtte jobbe enda hardere med konsept og budskap. I Bergen hadde vi utfordringer med de ansatte, og jeg måtte til slutt ta over selv. Jeg klippet hår fra jeg våknet til jeg la meg og sov på en sovesofa på bakrommet, før jeg fikk et godt team oppe og gå. 

Den gule sykkelen har vært et viktig symbol for frisørkjeden, og var ifølge Irene helt avgjørende for etableringen i Bergen. Hele tiden har nynorsk vært målformen til kjeden, noe som også er med på å skille den ut i mengden. Floke ble kåret til Årets nynorskbruker 2019.

IMG_20191127_122651_169

Forståelse for markedsføring og økonomi har blitt viktigere

I dag jobber Irene med blant annet budsjett, markedsføring, oppfølging av butikkene og forhandling av avtaler. Hun jobber også med utvikling av en grønn produktserie, med fokus på miljøvennlig innhold, god dokumentasjon og gjenbruk av emballasje. Først ut er hårspray og hårskum, og alle i Floke har vært med å ta ut duftene til produktene. Filosofien til Irene er at hvis de med i prosessen får de mer eierskap til produktene og selger de det bedre. Tidligere var produktsalg en viktig del av inntektene til frisørsalongene. Nå kjøper mange produkter på nett, og det gjør at markedsføring og økonomisk forståelse blir enda viktigere, mener hun. 

– En mesterutdanningen er den enkleste måten å lære denne basiskunnskapen på. Alt jeg bruker av markedsføring stammer fra teoriene jeg lærte på mesterutdanningen. Jeg hadde ikke vært der jeg er i dag uten den. Nå lærer jeg bort mye av det jeg lærte på mesterutdanningen til de som er daglige ledere i Floke-salongene, avslutter hun. 

Slik er mesterutdanningen lagt opp

Mesterutdanningen er en videreutdanning for deg som har fag- og svennebrev i et godkjent mesterfag. Utdanningen er todelt: bedriftsledelse og faglig ledelse

Faglig ledelse i Estetiske fag er for deg som har fagbrev som blomsterdekoratør, bunadtilvirker, buntmaker, dame- og herrefrisør, damefrisør, fotograf, frisør, herrefrisør, håndvever, kjemisk renser, kjole- og draktsyer, kostymesyer, maskør- og parykkmaker, seilmaker, skomaker, skredder, strikker og tekstilrenhold.

Er mesterutdanning noe for deg?

Mesterutdanningen - Bedriftsledelse

Har du fag- eller svennebrev i et godkjent mesterfag? Ønsker du å starte for deg selv eller få en ledende stilling? Et mesterbrev kan være løsningen! Gi deg selv et forsprang, bli mester!

Bedriftsledelse er en godkjent fagskoleutdanning som er relevant for deg som ønsker en lederutdanning, selv om du ikke skal ta mesterbrev. Fagskoleutdanningen gir 30 studiepoeng.

Les mer

Mesterutdanning - Faglig ledelse

Faglig ledelse bygger videre på Bedriftsledelse og knytter problemstillinger og metoder til konkrete utfordringer i eget mesterfag. Det blir lagt vekt på bevisstgjøring av det ansvaret du har og de holdningene du bør ha som mester.